Kylbox med gas

Ämnen som inte ryms i övriga tekniska kategorier.

Moderator: Moderator

OF

Kylbox med gas

Inlägg av OF »

Hej igen. Våren börjar närma sig med fart (åtminstonen i södra Finland) och således även vårens båtbestyr.

Tänkte slå "stort" denna vår och fixa ett kylbox. Vi har inga solpaneler så det blir en gasdriven. Planerar på att "montera" in kylboxen i stora fövaringsutrymmet i aktern.

Före jag utför min plan tänkte jag fråga ER, mina seglande kolleger, hurudana erfarenheter NI har haft av gasdrivan kylboxar / kylskåp.

Tål de gasdrivna kylboxarna / kylskåpen lika mycket sjö som eldrivna?
Vad säger försäkringen om gas ombord? Var har ni monterat er kylbox / kylskåp?

Tackar och bockar
oskar

P.s Om någon har en gammal fungerande vaijer-sumlog så är jag intresserad. - Det verkar vara svårare än vad jag tänkte att hitta en gammal vaijer-log. Alla tips tas emot med glädje.
maja
Moderator
Has thanked: 3 times
Been thanked: 65 times

Inlägg av maja »

Akterutrymmet bakom sittbrunnen är ett vått utrymme. Jag känner inte till några kylboxar eller kylskåp som har lämplig täthetsklass (t.ex. IP65) för det föreslagna montaget.

Gasol är omgärdat av särskilda bestämmelser. Kolla med ditt försäkringsbolag innan du gör något. I en så liten båt som en IF-båt är det generellt sett svårt att installera en fast, godkänd gasolanläggning.
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
Användarvisningsbild
IF1158
Been thanked: 1 time

Re: Kylbox med gas

Inlägg av IF1158 »

Hej!
Jag har tänkt göra samma sak men jag tänkter bygga en kylbox mellan kojerna i fören i det utrymme som inte används.
Det blir en bra placering och man får tyngd i fören vilket lär vara bra för IF. FInns fantastiskt material att bygga med, 40 mm tjockt (c:a) som är både hygieniskt och lättarbetat.
OF skrev:Hej igen. Våren börjar närma sig med fart (åtminstonen i södra Finland) och således även vårens båtbestyr.

Tänkte slå "stort" denna vår och fixa ett kylbox. Vi har inga solpaneler så det blir en gasdriven. Planerar på att "montera" in kylboxen i stora fövaringsutrymmet i aktern.

Före jag utför min plan tänkte jag fråga ER, mina seglande kolleger, hurudana erfarenheter NI har haft av gasdrivan kylboxar / kylskåp.

Tål de gasdrivna kylboxarna / kylskåpen lika mycket sjö som eldrivna?
Vad säger försäkringen om gas ombord? Var har ni monterat er kylbox / kylskåp?

Tackar och bockar
oskar

P.s Om någon har en gammal fungerande vaijer-sumlog så är jag intresserad. - Det verkar vara svårare än vad jag tänkte att hitta en gammal vaijer-log. Alla tips tas emot med glädje.
Fredrik Ringblom
Skriv svar