Sökningen fann 14 träffar
- 20 jun 2011 13:53
- Kategori: Motor
- Tråd: Problem med utombordaren
- Svar: 10
- Visningar: 36653
Re: Problem med utombordaren
Tack för alla svar! Majas förslag om att använda motorns egna bränsletank är en bra idé som jag definitivt skall prova på. Dessutom kör jag med Biltemas bränsleslang som har en pump som fungerar si som så. IF1426 skall även få ett tack för att ha läst Mercury manualen betydligt bättre än jag. Pratade ...
- 17 jun 2011 11:09
- Tråd: Problem med utombordaren
- Svar: 10
- Visningar: 36653
Problem med utombordaren
Hej! Skulle igen ha en liten fråga. Denna gång angår det min utombordare och problematiken med att den inte startar efter att man seglat i lite starkare vind. Låt mig utveckla: Vanligtvis fungerar vår Mercury 6hk (4-takt från 2005) riktigt bra. Den startar utan problem och tomgången fungerar som den ...
- 07 aug 2010 09:15
- Kategori: Tursegling
- Tråd: Tips om Ålands skärgård
- Svar: 1
- Visningar: 7626
Re: Tips om Ålands skärgård
Hej Johan. Kom just hem från en seglats i Ålands skärgård. Har seglat i de vattnen i fyra somrar nu. Om du har ett par dagar extra kan det vara en ganska bra idé att segla runt Åland. Då får du se hela ön, men om du inte hinner med det så skall du åtminstonen besöka Kobba Klintan, en gamla lotsö utan ...
Re: Stockning
Alltid relevant att tala om öl då man har med finnar att göra... Detdär att det finns ett stort kölsvin under sittbrunnen var något helt nytt. Nu måste jag bara komma åt det och länsa ut vattnet. Tack för alla era svar! Fint att det finns människor som är villiga att hjälpa till. Ha en riktig bra som ...
Re: Stockning
Tack Maja för dit snabba svar! Vi har en IF från 1974 med utombordare. Jag har aldrig användt en länspump för att få ut vattnet. Jag har trott att det fungerar som i sittlådan att den är självlänsande, för jag har ofta sköljt bort sand och annat med vatten. Så med andra ord så går vattnet inte från d ...
Stockning
Hej igen. När jag tog ut båten för årets första segeltur märkte jag att det luktade underligt i kajutan. Efter ett tags snffande i varje låda och skåp lokaliserade jag problemet i ”våtutrymmet” under golvet – dvs där vattnet som kommer in i kajutan skjöls ut i havet. När jag öppnade golvapanelen och ...
- 24 feb 2010 10:59
- Kategori: Segel
- Tråd: Bomlyft, dirk eller lazy jacks?
- Svar: 6
- Visningar: 18638
Bomlyft, dirk eller lazy jacks?
Hej igen. I år tänkte jag satsa på att börja fixa på båten ganska så tidigt, så att man inte behöver stressa på i maj för att få allt fixat. Jag har tänkt i vår skaffa bomlyft, dirk eller lazy jacks - frågan lyder: vilken av dem? Idén är ju alltså att få bommen att hållas uppe. Fastän det normaltvis ...
- 15 maj 2009 12:00
- Kategori: Skrov
- Tråd: Frågor angånde mastlanterna, o-ringar och målning av botten
- Svar: 2
- Visningar: 7988
Re: Frågor angånde mastlanterna, o-ringar och målning av botten
Tusen tack Maja för ditt svar. Nu är jag igen lite smartare.
Trevligt veckoslut
Oskar
Trevligt veckoslut
Oskar
- 09 maj 2009 19:43
- Tråd: Frågor angånde mastlanterna, o-ringar och målning av botten
- Visningar: 7988
Frågor angånde mastlanterna, o-ringar och målning av botten
Hej. Våren är här och så är även det oändliga fixandet på sin IF. Vår båt är i ganska bra skick men det finns ett och annat som måste åtgärdas. Saker som jag inte någonsin gjort förrut. Därför vänder jag mig till er mina kära IF kollegor om råd. Jag har tre frågor - hoppas ni kan hjälpa mig med dem. ...
- 31 mar 2008 21:40
- Tråd: Återställa färg på fribord
- Svar: 9
- Visningar: 20387
- 30 mar 2008 19:40
- Tråd: Återställa färg på fribord
- Svar: 9
- Visningar: 20387
Återställa färg på fribord
Hej på er alla. Våren kommer med fart och snart är det dags att börja planera vårunderhåll på båten. Förra året försökte vi med alla möjliga medel, men fick inte återställt färgen. Röda Råttan är alltså inte så röd. Nu i vår har jag planerat att återställa färgen genom att våtslipa skrovet. Hittade t ...
- 02 mar 2008 13:26
- Kategori: Annat
- Tråd: Kylbox med gas
- Visningar: 8323
Kylbox med gas
Hej igen. Våren börjar närma sig med fart (åtminstonen i södra Finland) och således även vårens båtbestyr. Tänkte slå "stort" denna vår och fixa ett kylbox. Vi har inga solpaneler så det blir en gasdriven. Planerar på att "montera" in kylboxen i stora fövaringsutrymmet i aktern. Före jag utför min pl ...
- 21 sep 2007 19:24
- Tråd: Ställning för utombordare
- Svar: 5
- Visningar: 14648
Jag är såpass "ny" inom segling att terminologin är inte helt i skick. Jo, du har rätt har helt rätt - jag pratar alltså om utbordarfäste. Kollade in länken du skickade åt mig, modellen verkar smart men aningen dyr. Tänkte i värsta fall få en kompis och konstruera en åt mig. Försöker alltså samla in ...
- 20 sep 2007 21:28
- Tråd: Ställning för utombordare
- Svar: 5
- Visningar: 14648
Ställning för utombordare
Hej Alla. Jag heter Oskar Forstén och har glädjen att segla en IF. Farsan köpte båten i Sverige och vi seglade den över till Finland sommaren 2006. Nu är den en av de "få" IF:ar i trakten. I Helsingfors finns det ett antal men har inte träffat på mera än en IF ute på havet. Det var utanför Eckerö vid ...